fbpx

Weerbaarheid voor jongeren

vanaf 11 jaar

Double Defense locatie

Onze wekelijkse training Weerbaarheid voor Jongeren is gericht op jongeren vanaf 11 jaar en bij uitstek geschikt om jouw tiener mentaal, verbaal en fysiek weerbaar te maken, bewust te laten worden van veranderingen die in de pubertijd op hem of haar afkomen en om het zelfvertrouwen te verhogen op een manier die past bij deze leeftijd. 

Waarom een weerbaarheidstraining voor jongeren?

Het is belangrijk dat jongeren weerbaar zijn, zich assertief kunnen opstellen, grenzen stellen en voldoende zelfvertrouwen hebben om situaties het hoofd te bieden. Zeker in de huidige tijd en samenleving is het van groot belang dat zij zichzelf kunnen redden.

Wanneer je de media volgt merk je dat grensoverschrijdend gedrag en geweld bij jongeren toeneemt. Hetzelfde geldt voor het wapenbezit op de middelbare school, pestgedrag (bijvoorbeeld over uiterlijk of geaardheid) en groepsdruk.

Tegenwoordig hebben meer en meer jongeren te maken met deze negatieve ervaringen tijdens hun pubertijd en adolescentie. Het is daarom belangrijk dat zij vaardigheden ontwikkelen om beter om te gaan met deze gevoelens en emoties. Maar ook om op een gepaste manier te reageren op hun nieuwe realiteit.

De training Weerbaarheid voor Jongeren bij Double Defense leert jongeren deze gepaste manier van reageren. En helpt om jongeren mentaal, verbaal en fysiek weerbaar te maken in situaties die op hen af (gaan) komen.

Wat leert jouw tiener tijdens de training Weerbaarheid voor Jongeren?

Tijdens de weerbaarheidstraining leggen we de focus op zowel mentale-, verbale- en fysiek weerbaarheid.

Het verbale aspect behandelt een aantal zaken. Bijvoorbeeld duidelijk aan de ander te vertellen wat je wilt. Maar ook wat je niet wilt dat de ander wel of niet doet. En uiteraard is voorkomen beter dan vechten, dus ook daar werken we aan.

Daarbij besteden we ook aandacht aan het mentale deel. Hierbij ligt de focus op assertiviteit, eigen houding en gedrag. Maar ook je eigen grenzen herkennen en aangeven staat hoog op de agenda.

Helaas werkt voorkomen en verbaal oplossen niet altijd. Daarom leren we jongeren ook gepast te reageren in lastige situaties. En ook om terug te vechten als dat echt niet anders kan.

Het doel voor jongeren is om zo snel mogelijk uit de vervelende situatie te komen en veilig thuis terug te keren. En bij voorkeur niet in zo’n situatie terecht te komen.

Leermethode

Bij het verbeteren van de weerbaarheid voor jongeren maken wij gebruik van Krav Maga principes en technieken. De verdedigingstechnieken zijn speciaal aangepast aan de kracht en lichaamsbouw van jongeren. En daardoor eenvoudig aan te leren.

We werken met veelvoorkomende scenario’s voor jongeren waarbij op verschillende manieren wordt gekeken naar een situatie. Deze manier van leren vergroot de weerbaarheid van jongeren sneller.

Trainingsvorm

Wij geven alleen les in de vorm van een groepstraining, dus geen individuele training of ouder/tiener training. Onze ervaring is dat jongeren juist in een groep de lesstof sneller oppakken dan bij een individuele weerbaarheidstraining. Ze leren zowel van de instructeurs als van de andere jongeren, waarbij ze zien dat ze niet de enige zijn die iets meemaken. Hierdoor maken ze ook vaak nieuwe vrienden in de les.

De groepen voor jongeren bestaan uit maximaal 18 kinderen waardoor er veel persoonlijke aandacht voor de jongeren is. Heeft jouw tiener iets meegemaakt? Dan mag hij of zij dat met ons bespreken. In de groep of apart. En laten we zien hoe jouw tiener een volgende keer daarmee om kan gaan.

Regels bij de weerbaarheidstraining voor jongeren

Pesten, groepsdruk en agressief gedrag wordt niet geaccepteerd. In de groepen luisteren we naar elkaar, geven we het goede voorbeeld en helpen we elkaar. Iedere leerling gaat op zijn eigen manier om met gevoelens, emoties en ontwikkeling. En leert in zijn of haar eigen tempo. En dat is prima.

Hoe ziet een les eruit?

De trainingen vinden plaats in een sportzaal en duren in totaal 60 minuten. Om te zorgen dat alle spieren klaar zijn om te gaan trainen beginnen we altijd met een warming-up.

Waar we bij de kinderen nog veel spelvormen gebruiken richten wij ons bij weerbaarheid voor jongeren meer op scenario’s met één of meerdere aanvallers. We bouwen de technieken langzaam op tot een niveau dat een ‘echte’ aanval simuleert. Hierbij zijn een situatie inschatten, snel (en proportioneel) reageren en niet opgeven belangrijke onderdelen.

Veiligheid bij het trainen is hierbij enorm belangrijk en wordt door ons nauwlettend in de gaten gehouden. Iedereen traint binnen zijn of haar eigen mogelijkheden en tolerantie-niveau, met als doel steeds een stap verder te gaan dan de keer daarvoor totdat het doel bereikt is.

Daarnaast werken we in de lessen ook aan de conditie en sterker worden. Dit doen we gedurende de les, en meestal iets intensiever aan het einde van de les. 

Uiteraard hebben we drinkpauzes, wordt er gelachen, is er gelegenheid om vragen te stellen en situaties die zijn meegemaakt te bespreken. 

Maar wat als mijn tiener...

Ouders vragen deze vraag regelmatig aan ons, en de tekst die er achteraan komt varieert van ‘ADD/ADHD heeft?’, ‘gepest wordt?’ tot ‘niet van vechten/sporten houdt?’.  Onze ervaring is dat zodra de jongeren meedoen met een proefles de zorg die er vooraf is soms volledig onnodig blijkt. 

In onze groepen is geen ruimte voor pestgedrag of ongeoorloofde agressie in welke vorm dan ook. Iedereen traint met iedereen, waardoor er een open sfeer en goede groepsdynamiek aanwezig is.

De beste manier om erachter te komen of de weerbaarheidstraining geschikt is voor jouw tiener is door hem of haar mee te laten doen met een proefles. Op basis van wat er eventueel speelt zorgen wij dat jouw tiener met iemand oefent die goed bij hem of haar past.

Blijkt onze weerbaarheidstraining voor jongeren toch niet geschikt voor jouw tiener ? Dan zijn we hier open en eerlijk over, en leggen we ook uit waarom. 

Vermeld je vraag daarom wel altijd bij het aanvragen van de gratis proefles zodat wij van de situatie op de hoogte zijn.

Proefles aanvragen voor jouw tiener?

Interesse in een proefles voor jouw tiener? Dan vind je hier vast belangrijke informatie.

Wat heb je nodig om mee te doen?

Om mee te kunnen doen met een (proef)les heeft jouw kind het volgende nodig:

  • Comfortabele sport- of gymkleding
  • Schone zaalschoenen (geen zwarte / afgevende zolen). Trainen op buitenschoenen, sokken of blote voeten is niet toegestaan
  • Een flesje water
  • Eventueel een handdoekje
  • Indien gewenst: een kleine snack (banaan, mueslireep etc.)

Wil jouw tiener na de proefles lid worden? Houd er dan rekening mee dat hij of zij een kruisbeschermer (toque) en een bitje nodig heeft. Voor de proefles hebben wij een kruisbeschermer beschikbaar.

Ouder aanwezig bij de proefles

Bij een proefles voor jongeren tot en met 15 jaar is het verplicht om als ouder bij de proefles aanwezig te zijn. Wij kiezen hier bewust voor en leggen graag uit waarom.

Jongeren hebben vaak geen goed beeld bij wat een weerbaarheidstraining of Krav Maga is. Daarbij komt dat dingen zoals een negatief zelfbeeld, laag zelfvertrouwen en verlegen zijn in hun hoofd een drempel kunnen opwerpen.. Zeker wanneer jongeren gepest worden.

De proefles is er juist jouw tiener te laten zien dat de lessen hem of haar kunnen helpen, leuk zijn, er geen (prestatie)druk is en ze zichzelf mogen zijn. Daar maken we jouw tiener bewust van voor aanvang van de proefles.

Toch kan er iets gebeuren in de les dat bij jongeren emoties oproept. Ook al kunnen wij hierbij jouw tiener helpen, niets is prettiger dan in zo’n geval ook je vader of moeder in de buurt te hebben. Zeker wanneer jongeren een DSM V diagnose hebben.

Daarnaast vinden wij het fijn wanneer er wel iets speelt om hierover met de ouder te spreken zodra het jouw tiener de sportzaal in gaat. Dan hebben we de juiste informatie van de juiste persoon. Om die reden kan dus ook niet een ‘ouder van een vriendje’ , de oppas of oma/opa meekomen naar de proefles.

Gaat jouw tiener na de proefles verder? Dan hoef je niet elke les erbij te blijven. Maar het mag natuurlijk wel. De koffie of thee is vers en gratis!

Vriend of vriendin meenemen?

Dat mag, maar als de vriend(in) ook mee wil doen in de les dan moeten zijn of haar ouders eerst een aanvraag indienen via de website. En moet er ook een ouder van de vriend(in) aanwezig zijn, net als bij jullie.

Wanneer je deze pagina deelt met de andere ouders kunnen ze de informatie lezen en gelijk een proefles aanvragen. Laat ze in de toelichting even aangeven dat de jongeren samen de proefles willen doen, dan houden we daar rekening mee.